Jak się uczyć matematyki

Matematyka w szkole i na studiach

Nie ma prostej recepty, jak się uczyć matematyki. Niewątpliwie aby dobrze sobie radzić z coraz to nowymi wyzwaniami, trzeba być dobrze przygotowanym. Rysunek poniżej pokazuje kilka wybranych elementów takiego dobrego przygotowania matematycznego.

Matematyka na studiach macierze pochodne całki równania różniczkowe korepetycje Bielsko-Biała

Przemyślmy poszczególne składniki.

Umiejętności obliczeniowe

to podstawa – to nie tylko obliczenia na liczbach, ale również przekształcanie wyrażeń algebraicznych, stosowanie wzorów. Wymagana jest dokładność, koncentracja, wyraźny zapis.

Ćwicz swoje umiejętności w rachunkach i przekształceniach algebraicznych. Możesz potraktować je jako rozgrzewkę przed przystąpieniem do własćiwych obliczeń. Dobrze jest rozgrzać swój umysł.

Pamięć do wzorów, liczb, figur

Jeśli się wzory ma w pamięci można z nich korzystać w dowolnej chwili, myśleć o nich podczas rozwiązywania zadania. Możesz się uczyć wzorów tak, jak uczy się słówek angielskich czy niemieckich – na przykład można stosować metodę fiszek. Przepytuj siebie w miarę regularnie – również ze wzorów, które w danym dziale nie występują – utrwalisz je sobie. I nie martw się, że Ci zabraknie miejsca w głowie 🙂

Pamięć do przekształceń, sposobów, metod

Zadania mają pewne stałe sposoby rozwiązywania, określoną kolejność czynności. Na początku trzeba rozpoznać typ zadania, żeby zastosować właściwy algorytm.

Tutaj sprawa się komplikuje. To już nie jest nauka słówek w języku obcy, to raczej nauka wiersza albo krótkiej anegdoty w tym języku. Dobrze jest rozłożyć taki sposób na etapy i powiązać je ze sobą w logiczny sposób. Nie wiesz, jak to zrobić? Mogę Ci w tym pomóc.

Cierpliwość, spostrzegawczość, wytrwałość

Zdobywanie nowych umiejętności wymaga cierpliwości – cierpliwości do siebie. Trzeba wejść na odpowiedni poziom koncentracji, być spostrzegawczym: zaważać prawidłowości, ale również pomyłki. Wytrwałość jest potrzebna w odnajdywaniu własnych błędów w rozumowaniu – być może to nie przypadek, że Twój wynik jest nieprawidłowy.

Dobrym sposobem na poprawienie spostrzegawczości jest niesprawdzanie, czy się ma dobrą odpowiedź. Zanim sprawdzisz odpowiedź, poszukaj, czy nie ma błędów w Twoim rozwiązaniu, czy udzieliłaś / -eś odpowiedzi na pytanie itd. Gdy już jesteś całkowicie pewna /-y, że wszystko jest OK, możesz jeszcze raz sprawdzić swoje rozwiązanie lub odpowiedź 🙂

Poczucie sensu, zaciekawienie

Jeśli uważasz, że uczenie się tak trudnych, skomplikowanych zagadnień, że rozwiązywanie tak czasochłonnych i pracochłonnych problemów ma sens dla Ciebie, że poznawanie nowych metod matematycznych jest dla Ciebie ciekawe, to będziesz wzmacniał /-a swoją pamięć, twoje umiejętności będą się poprawiały, a bycie wytrwałym będzie dla Ciebie jedną z dróg do zrozumienia.

Na to trzeba trochę czasu. Warto podjąć wysiłek w zgłębienie swojej motywacji. Warto też poszukać czegoś ciekawego w tym, co się przerabia na zajęciach w szkole. Człowiek zaciekawiony ma lepszą pamięć, ma więcej skojarzeń. Na dłuższą metę to się opłaca.

Zabawa matematyką, elastyczność myślenia

Warto w tym wszystkim znaleźć trochę zabawy, trochę frajdy, rozwiązać zadanie dla samej radości rozwiązywania. Warto poszukać innych metod, innych rozwiązań, zastanowić się czy je prawidłowo stosujesz, znaleźć źródła własnych błędów. Takie zabawy z problemami powodują obniżenie stresu.

To już prawie poziom mistrzowski albo… dobry krok w tym kierunku. Zabawa otwiera nowe horyzonty, rozjaśnia umysł, poprawia elastyczność umysłu. Roboty tego nie mają 🙂

 

jak się uczyć matematyki matematyka korepetycje Bielsko-Biała

Zmiana strategii uczenia się, zmiany, zmiany…

W nowej sytuacji, jaką jest studiowanie, Twoje strategie czy nawyki związane z uczeniem się matematyki mogą okazać się nie tak skuteczne, jak były w szkole średniej. Dla wielu studentów jest to pewnym szokiem. Jest to też pewna trudność powstrzymująca studentów przed dokonaniem zmian. No bo jak to – uczyłem uczyłam się tak-a-tak, opracowałam / opracowałem taki-a-taki sposób uczenia się i dzięki temu odniosłam / odniosłem sukces, a teraz mam zmienić swoją zwycięską strategię? Trzeba to wziąć pod uwagę. Należy bowiem pamiętać, że zwycięska strategia i zwycięskie nawyki były takimi w pewnych okolicznościach, które obecnie nie zachodzą. Część uczniów w szkole średniej nie uczyła się wzorów na pamięć – bo można było korzystać z tablic maturalnych, ale od studentów wymaga się znajomości nie tylko tych wzorów, ale i znacznie więcej. Trzeba więc się przestawić, dostosować do nowych warunków.

Zaliczanie poszczególnych przedmiotów i zdawanie egzaminów również wymaga zmiany w uczeniu się, w radzeniu sobie ze stresem. Być może trzeba inaczej zorganizować sobie czas, zadbać o kondycję fizyczną i psychiczną. Wiele kwestii istotnych wcześniej, być może w czasie studiów wymagać będą większej uwagi, lepszego przypilnowania.

A może by tak… profesjonalne podejście do uczenia się matematyki?

Możesz przemyśleć następujące kwestie:

  • jak poprawić swoją pamięć do matematyki? – jakie są zalecenia psychologii, jakie są doświadczenia zawodowców?
  • jak zwiększyć swoją odporność psychiczną? – jakie są najnowsze wyniki badań naukowych w tym zakresie? w jaki sposób coaching mógłby Ci pomóc w tym zakresie?
  • jak organizować czas w sposób efektywny? – jakie są metody organizacji pracy umysłowej? jakimi narzędziami można się wesprzeć? jak osiągnąć wysoki poziom osobistej efektywności?
  • jak generować pomysły? – jakie są sposoby na bycie twórczym, elastycznym, jak zbierać energię do dużych projektów?
  • jakimi narzędziami pracy posługują się badacze, naukowcy? – które z tych narzędzi możesz wykorzystać?

Podejście, które proponuję, sprawi, może zmienić Twoje spojrzenie na tak trudny przedmiot jak matematyka – być może dzięki takiej zmianie nastawienia czy zachowań nabierze dla Ciebie ten przedmiot nowego wymiaru, nowego znaczenia, nowego sensu.

Co dalej?

Jeśli zaciekawił i zainspirowały Cię moje uwagi, a chciałbyś się spotkać, porozmawiać i wdrożyć w życie swoje pomysły, to zaprasza do kontaktu ze mną.

Powiązane artykuły

KANaPKa: formułowanie celów

Proces twórczy

Jak myśleć, żeby wymyślać